30.01.2018 / by / Kategori navn / No Comments

Lergods Glas Foto

Hvordan man skelner porcelæn fra faamitet

Du skal købe et produkt fra porcelæn, men tvivler du på, om det er en falsk? Vær ikke ked af det. For ikke at lade dig blive bedraget, er det nok at gøre sig bekendt med dets karakteristiske træk. Ellers kan du købe i stedet for dyr kinesisk konventionel fajance, men til samme pris.

For det første skal det huskes, at porcelæn er halvgennemsigtigt til lys. Lyset passerer gennem de tynde vægge i dette porcelæn.

For det andet, jo dyrere porcelæn, jo færre tegninger på den. Husk at mønsteret, der især anvendes i form af strimler, ofte dækker produktets mangler. Den eneste undtagelse er kinesisk og koreansk antik porcelæn, rigt og farverigt dekoreret. Han har en usædvanlig høj kvalitet.

For det tredje, i bundfladen af ​​et bæger eller en bakke, på benet vaser, den hviler, er det nødvendigt at have en overfladeruhed, forklares ved den kendsgerning, at under brænding bundfladen af ​​beholderen i kontakt med ovnens overflade og er gjort ru.

Den kendsgerning, at over tid på kina sprækker fremstår, bør ikke genere ejeren. Der vil ikke få bakterier, for i porcelæn er der ingen porer.

Med et let slag giver porcelæn en tynd, ren lang lyd, som ligner krystal.

Produkter fra porcelæn tjener normalt som dekorationer.

I modsætning til porcelæn giver faience ikke lys overhovedet. Dette skyldes det faktum, at brændingen fortsætter til en lavere temperatur.

Bundens overflade er ikke ru: den er den samme glans som resten. Kun lejlighedsvis er der små fordybninger fra tre punkter, hvorpå produktet hviler ved affyring.

Faience har lav varmeledningsevne, så kophandtaget forbliver kold selv med meget varm kaffe hældt i den.

Når der forekommer revner på overfladen af ​​lergods, er det ikke ønskeligt at bruge det yderligere, fordi bakterier går ind i porerne af faamitet, ophobes der og forårsager forskellige sygdomme.

Med en let indvirkning frembringer fajansen en kort og skarp lyd, som glas.

Generel rådgivning: Hvis der er en revne, vil eventuelle retter lave en rattlende lyd.

Lædervarer: Vi beskæftiger os med plader, kopper, skåle

Moderne lyse retter, krus, salatskåle af ildfast glas, uden tvivl, ser stilfuldt ud, men endnu ingen har aflyst den klassiske servering. Derfor er der i gæstfri huse normalt to sæt: et porcelæn og porcelæn porcelæn - "for hver dag."

Da den anden mulighed er mere overkommelig og efterspørgsel, foreslår vi at forstå de nyttige detaljer om emnet.

Faience hedder en af ​​de forskellige former for keramik. Ubagt dej sammensætning basis (typisk 60-65%, i sjældne kvaliteter af op til 85%) er plastisk ler og kaolin, som anvendes yderligere urenheder silica, feldspat pegmatite felt og undertiden - marmor, dolomit eller kalk.

Porcelænsporselen er uigennemsigtig, hvid med en "snavset" skygge. Af æstetiske årsager er den ydre side af opvasken engobeed og / eller glaseret, dækket af maleri. Dette lille trick hjælper også med at reducere fugtens hævelse af materialet.

En universelt anerkendt klassifikation af faamitet blev ikke fundet, så vores forfattere udarbejdede deres egen version.

  1. Med mekaniske egenskaber: blød og hård.
  2. I sammensætning: kalkholdig og felspar.
  3. Af typen af ​​belægning: Engobed semi-faience (bly glasur) og produkter dækket med tin glasur.
  4. Efter oprindelse: europæisk, persisk, kinesisk.

Den første omtale af brugen af ​​materiale til fremstilling af retter, som faamitet, findes i krønikerne for de ældste østlige civilisationer. Europæiske mestere (franske og italienere) mestrer og perfekter majolica teknikken i middelalderen. I det russiske imperium begyndte sådanne redskaber at blive produceret i det 18. århundrede. Gzhel og Skopinskaya keramik var de mest populære blandt de højere klasser.

Ifølge reglerne for etiketten skal de købe malede sæt dekoreret med ornamenter og tegninger til huset. i offentlige cateringvirksomheder er det normalt at bruge kun hvide variationer.

Et standard bordsæt består af:

  • 1) plader (små, dybe, pirozhkovyh, kaviar, servering);
  • 2) tallerkener (ovale og runde);
  • 3) Krydderier / krydderier.

Porcelæn te sæt i tillæg til kopper, herunder kaffe, bør omfatte dessert tallerkener, stikkontakter, tekande, sukkerskål og skålformet vase på underbenet.

Husk: at kombinere på festlige bordet retter fra forskellige materialer - et tegn på dårlig smag. Så hvis du lægger et lervarer sæt, så sæt en krystal salatskål eller en smuk træskål i skabet. Undtagelser er stegte æg, kokosnødder og andre serveringsartikler, som kun er metal.

Hvor mange slags termoer kender du? På hvordan man vælger en termosflaske>9gt;

Lædervarer: fordele og ulemper

Populariteten af ​​sætene og tjenesterne fra det pågældende materiale forklares af følgende argumenter "for":

  • ekstern æstetik
  • relativ billighed;
  • en række designløsninger;
  • fremragende hygiejniske egenskaber.

Specialisterne i restaurationsbranchen accentuerer især følgende punkter:

  • køler hurtigt
  • Let at rengøre;
  • absorberer ikke lugtene af mad;
  • Deformér ikke.

Sammenfattende bemærker vi, at lertøj er let at købe + let at tage sig af.

Blandt ulemperne indgår normalt styrkeegenskaberne, men vi tilføjer endnu en: uegnet til brug i mikrobølgeovn.

Til notens elskerinde: funktionerne i pleje af lervarer

  1. For at vaske ikke i varmt og i varmt vand er det ønskeligt, at der ikke anvendes midler til husholdningsartikler (brug af vaskesæbe eller sodavand).
  2. Skyl med koldt vand.
  3. I stedet for at tørre porcelænplader og krus anbefales det at tørre med et tørt køkkenserviet. Nogle kilder anbefaler regelmæssigt at "temperere" dem i ovnen (desværre er temperaturen ikke angivet) eller spredes ud under direkte sollys.

Håndtering af pletter fra te eller kaffe kan ske ved at pusse kopper og underlag med tandpulver, ammoniak eller salt "Extra".

Faience er hvad? Hvad er forskellen mellem porcelæn og fajance?

Mennesket har brugt fajance til at lave tallerkener og kopper fra oldtiden. Og i den moderne verden er keramiske retter næsten uundværlige. Selvom produktets stil er teknologien i deres produktion konstant forandret, men selve materialet forbliver uændret. Hvad er faience, og hvilke funktioner har den? Lad os prøve at forstå denne artikel.

Faience er det materiale, som redskaber, interiørartikler, arkitektoniske elementer er lavet mv. Det er kendetegnet ved skrøbelighed, tæthed og fin porøsitet. Navnet på dette materiale ligner den italienske by Faenza, der var berømt for produktion af keramiske produkter.

Faience bruges hovedsagelig til fremstilling af retter, souvenirs og forskellige keramiske gaver. Figurer af denne type adskiller sig fra porslins lysstyrke og farvemætning og ser meget fabelagtig ud. For så vidt angår porcelæn, gøres lavet af fajance ofte lavet i en simpel form og ser almindelig ud. Den er ideel til daglige måltider med en simpel bordindstilling.

Afhængig af sammensætningen og mængden af ​​urenheder er der flere typer faamitet:

  1. Limefuldhed - undtagen kvarts og hvid ler, indeholder kompositionen kridt og dolomit. Takket være disse tilsætningsstoffer gøres produkterne meget nemmere og hurtigere.
  2. Blød fajance - Til den traditionelle sammensætning tilsættes forskellige finner - stoffer, der under termisk behandling danner fusible led.
  3. Feldspar faience - det indeholder en vis mængde feldspars (stendannende mineraler).
  4. Solid faience er det mest holdbare materiale. Sådanne produkter er kendetegnet ved høje mekaniske egenskaber. Brænd massiv fajancepas ved meget høj temperatur.

Mennesket vidste hvad der er faience, endnu 4 tusinde år f.Kr. e. Sammensætningen af ​​den første keramik varierede lidt fra de der produceres i dag. I Mesopotamien og Egypten blev legetøj fremstillet af kvartssten med blandinger af sodavand, kalksten, kobber og jernmalm.

Meget senere opstod faience i den gamle verden. I starten blev det udgivet under navnet majolica i nogle italienske byer. Derefter blev høj kvalitet lertøj produceret i Frankrig, i byen Saint-Porsche.

I Rusland blev faammen kendt i det XVIII århundrede. I Moskva var der hele fabrikker, der producerede keramiske produkter. Lergods var bredt spredt blandt befolkningen og nød utrolig popularitet. Produkterne fra forskellige fabrikker varierede. Så malerne af Grebenshchikov fabrik malet skåle på rå emalje. Kuznetsov-foreningens fajance blev kendetegnet ved flerfarvede glasurbelægninger, volumetriske reliefs eller trykte tegninger. Gzhel-fabrikken producerede for det meste blåprodukter samt guldmalerier.

En stor udvikling i fremstillingen af ​​lertøj blev lavet af M. S. Kuznetsov, der i 1870 købte en porcelænfabrik i Konakovo. Han producerede for det meste lertøj med håndmalede eller trykte tegninger. Efter ca. 20 år begyndte Kuznetsov at producere tallerkener fra semi-faience, porcelæn og keramik. Siden midten af ​​20-årene. XX århundrede begyndte anlægget at tiltrække de bedste kunstnere og kunstmestere for at skabe smukke tegninger på retterne og skabelsen af ​​animalistiske skulpturer. Deres produkter var efterspurgte, hvilket igen bidrog til udvidelsen af ​​produktionen.

Over tid var kunstnere i stand til at skabe en bestemt stil af deres produkter: organiske i form faience objekter spillede et muntert lyst maleri og en dekorativ glasur. Konakovo-fajance blev eksporteret til mange lande. Nogle produkter er sikkert bevaret til denne dag.

Semikarakorskiy faience - et lys kunstnerisk fænomen af ​​Don land. Rostov-regionen var engageret i fremstilling af keramik siden oldtiden. Mange arkæologiske fund indikerer eksistensen af ​​kunsthåndværkere i Semikarakorsk siden de førkristne tider.

Den kunstneriske stil af den syv-karakorsky-faamitet er kendetegnet ved originalt maleri, buketblomster ornamenter, naturlige temaer, historiske motiver. Mestere i deres tegninger var i stand til at formidle al deres skønhed og magt, deres Don-traditioner, cossackernes ånd.

Takket være det høje niveau af kunstnerisk færdighed anses Seven-Karakor-fajance at være kunstværker over hele verden.

I dag bruges faam næsten overalt. Dette skyldes ikke kun dets billighed, men også til enkelheden ved fremstilling af sådanne produkter. De mest almindeligt fremstillede fajance retter: skåle, plader til forretter og hovedretter, dybe skåle, seledochnitsy, står for brød og kager, sovs, bouillon suppe terriner og vaser, kopper til varme drikke, mælk kander, krus, salt og sukker. Ofte i vores dage i butikkerne kan du se en bred vifte af arkitektoniske elementer fra fajance, står over for fliser, toiletter. Sådanne interiørtyper vidner ikke kun for ejerens gode smag, men også for hans økonomiske trivsel.

Til oprettelse af faience anvendes to komponenter nødvendigvis: kvarts og ildfast hvidt ler. Fremgangsmåden til fremstilling af et keramisk produkt begynder med behandlingen af ​​sidstnævnte. Således brændes leret flere gange ved en temperatur på 1050 ° C, i løbet af denne tid skal det ændre farve. Derefter påføres en farvet eller transparent glasur ved en temperatur på 950 ° C. I sidste etape gentages fyringen. Som følge af denne indvirkning forbliver faamheden porøs og velegnet til dekoration. Hvis fajansen brændes ved lave temperaturer, vil det være bedre at holde intensiv underglasurfarver.

Materialet passerer således gennem mange behandlingsstadier indtil færdiglavet faamik opnås. Billedet af processen til fremstilling af en plade illustrerer subtiliteten i denne proces.

For nylig er sanitetsartikler fra faamitet blevet mere og mere populære. Dens produktion foregår efter en anden teknologi end at lave retter eller figurer. For at skabe høj styrke af materialet er produkterne dækket med en speciel glasur. Ved korrekt og omhyggelig brug af fajance rørlægning kan vare længe, ​​mens det vil se ud som under køb.

Mange ved ikke, hvad der skelner porslin fra fajance og er ofte forvirret, selvom der er forskel på dem. Lergods er præget af en lav grad af hvidhed, større vægtykkelse og mindre styrke. Færdige genstande er kendetegnet ved glatte former. Lergods i sammenligning med porcelæn kan ikke opretholde varmen i lang tid. Desuden tåler sådanne produkter ikke høje temperaturer. Hvis opvasken vaskes i varmt vand, kan det knække. Derfor er det i mange tilfælde mere praktisk at bruge porcelænservise.

For at forstå godt, hvad skelner porslin fra faamitet, kan du sammenligne produkter fra disse materialer. Den første og vigtige forskel er subjektets lydstyrke. Det er nemt at banke på kanten af ​​pladen. Porcelæn produkt vil give en lang og tydelig hum. Samtidig lyder faience som en kedelig lyd.

Du kan også bestemme faamheden med sine eksterne funktioner. Retterne fra denne keramik giver ikke lys overhovedet. Dette skyldes, at produkterne fyres ved en relativt lav temperatur. En væsentlig forskel er skålens glatte bundflade. Nogle gange kan du se de små fordybninger, der dannes under affyring. Til sammenligning er bunden af ​​porcelæn altid ru.

Ejere af lertøj bør være mere forsigtige med at behandle det og overvåge dets tilstand. Hvis revner anvende sådanne produkter er uønsket, da bakterier trænge ind i porerne af lertøj og kan provokere udviklingen af ​​forskellige sygdomme.

Ligesom ethvert redskab kræver lertøj noget omhu. I betragtning af alle materialets egenskaber er det meget vigtigt at følge reglerne for drift for at forlænge faamens levetid.

Den vigtigste regel - at vaske produkter fra faience er det kun muligt i varmt vand og skyl i kulde. I tilfælde af varmt vand dannes der små revner på opvasken, og materialets struktur forstyrres.

Rengøringsmidler, især pulvere, det er bedre ikke at bruge. For at lyse den mørkede faience ware kan du bruge en opløsning af sodavand eller salt med eddike i forholdet 1: 1. Der skal lægges særlig vægt på at passe på produkter med forgyldning. Faktum er, at tegningerne, der pryder faience ware, er dækket af glasur. Derfor forbliver de intakte efter gentagen vask. Med hensyn til forgyldningen - det påføres over glasuret og bliver gradvist slettet fra almindelig brug. Derfor er steder dekoreret med guldmaling, du kan ikke gnide hårdt, det er bedre at bruge en blød klud eller svamp. Fjern pletter fra fajanceprodukter kan være med en klud gennemblødt i en lille mængde ammoniak.

På trods af fordelene ved porcelæn køber folk stadig fajance. Dette opfordrer keramiske producenter til at fremstille nye produkter til en lang række formål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

− 4 = 2