30.01.2018 / by / Kategori navn / No Comments

Japansk have

Have i japansk stil eller en spektakulær japansk have!

Hej, kære læsere! På trods af at havenes design konstant ændres, slås mode for de vigtigste designretninger ikke ud, men vinder kun fart i popularitet. Til sådanne virkelig populære designs er det muligt at bære en have i japansk stil. Det skal bemærkes, at en sådan hurtig efterspørgsel skyldes Ruslands indbyggere til de østlige traditioner, du er enig i, at denne særlige stil kan simpelthen ikke forblive ubemærket. Derudover tiltrækker den japanske have opmærksomhed ved tilstedeværelsen af ​​overvejende naturlige materialer, såsom sten, træ og bambus.

Det er også værd at nævne, at den japanske stil i landskabet design, en høj grad af rimelighed, hvor bogstaveligt hver tomme af gulvplads, har en vis stilistisk byrde, og i virkeligheden er et forsøg på at kombinere i et lille område, al den pragt af japanske natur. Derfor kan du ofte i et område observere efterligninger af vandfald, klipper, bjergskove, søer, tørrede eller opererende floder. Og lad sådan sådan efterligning være langt fra de sande landskaber, men med sit eget symbolske billede vil konstant minde om den ægte japanske natur.

En vigtig tommelfingerregel: Hvis du beslutter at oprette en japansk have med sine egne hænder, skal være opmærksom på, at rapporteringen landskab skal være i harmoni med andre arkitektoniske bygninger i området (hus, garage, pavilloner, osv), eller i stedet for et harmonisk billede, kan du få den absolutte disharmoni.

Gartnere anbefaler at danne et haveplot på en sådan måde, at tre visuelle visionsplaner er tydeligt sporet: ryggen, midten og fronten. Denne formulering, udføres med det formål at præsentere en spektakulær landskab, som ligger sammensætning således perfekt set fra visse punkter, og når den bevæger sig på den humane præ-designet banesektion landskab være som "åbne".

Særligt ofte brugt er den såkaldte sammensætning af den ikke-lige-sidede trekant, som traditionelt består af sten, japanske lanterner, buske, græsser eller blomster. Og det er bedre at arrangere "trekanten" på en sådan måde, at dens lange side står over for observatøren, og den korte er placeret på venstre side.

Også populær reception "visuel afsides", når forgrunden sat store sten og store-buske plantet på det andet fly arrangeret sten og planter af medium størrelse, og af henholdsvis den tredje fly til at blive arrangeret små sten og blomster.

Hver plante i haven skal have en vis forstand i sig selv, så det er nødvendigt at tage dem alvorligt.

Symboler for nogle planter:

  • Bambus er udholdenhed;
  • Pine Tree - lang levetid;
  • Convolvulus - livets charme;
  • Plumtræ - åndelig skønhed;
  • Plomme blomstrer - mod;
  • Blomstrende Sakura (kirsebær) - fysisk skønhed.

Den japanske have er normalt fyldt med nåletræer og stedsegrønne buske, foruden ofte plantet kirsebær eller blomme træer, stedsegrønne egetræer, japansk ahorn, Kerry, fyr og bambus. Også populære: aspidistra, Camellia, kristtorn, laurbær, rhododendron, iris, azalea, lotus, slyngplante, blåregn og pæoner. Men langt fra alle de planter, der er forbundet med den ægte japanske stil, bliver vant til i vores centrale stribe, for eksempel er det usandsynligt, at bambus vil overleve. Selvfølgelig kan nogle sorter af bambus overleve et par vintre, men med tilkomsten af ​​specielle frost vil det helt sikkert gå tabt.

Alternativ til japansk bambus.

Da ikke alle planter, der med succes findes i Japan, vil overleve på Rusland, skal de søge et alternativ. Og dette fuldt gælder for bambus, har vi allerede blevet bemærket, at bambus ikke tåler vinteren, men uden at det vil have i japansk stil synes ufuldstændig, så hvordan man gør? Bare find en erstatning ... et alternativ til bambus vil fungere som en ung sort alder "Imperialis". Hertil kommer, at for bambusskud vil Sakhalin boghvede helt komme ned. I ekstreme tilfælde kan du købe bambus trunks, fiksere dem i jorden og pakke dem med en lille leaved liana.

I skyggen område kan du plante rhododendron, jo bedre at give fortrinsret kaukasisk rododendron, der vokser uden problemer i poluzatenennoy zone (under sin blomstring er i midten af ​​sommeren) og løvfældende rhododendron, blomstring i april-maj.

Ikke langt fra rhododendronerne er det muligt at placere en japansk primrose, som effektivt vil blomstre i ca. 1,5 måneder. Derudover bør man ikke glemme de skygge-kærlige bregner, den tredelt flertræk vil perfekt tage rod, den skinnende blege er lys og puzyren er skør.

Det er bedre at give præference til Veimutova's dværg fyr, samt den japanske spiraea (blomstrer i slutningen af ​​sommeren), floden ahorn Ginnal.

Derudover kan du plante saberen Zybold, en lys periwinkle (blomster om foråret).

Generelt er det nødvendigt at vælge planter på en sådan måde, at perioderne med blomstring af nogle planter erstattes af andre. Med forårssommerperioden tror jeg alt er klart, men i efteråret vil haven omdanne røde ahornblade, så maple skal plantes nødvendigvis. Desuden vil fyrretræne se spektakulære ud.

Japansk have kan simpelthen ikke undvære stenkompositioner. Og det mest fordelagtige vil se kompositioner baseret på brugen af ​​sten, omstillet af vand, alderen og overgroet med mos. Derfor er en ideel flod grus, sandsten, og også alle former for naturlig skifer.

Ved hjælp af sten kan du oprette små vandfald, flodseng, lave eller høje hegn, bane veje og bygge broer. Favoritdesignmetoden er skabelsen af ​​en "tør brook", når kanalen i en improviseret strøm er helt dækket med flade, skinnende sten, der symboliserer vandstrømme. Og gennem en sådan trickle kan det godt blive kastet over en bro lavet af bambus, metal, sten eller træ. Varianter af haverbroer findes her.

Bare glem ikke de "skødesløst forladte" sten, de burde være placeret et sted i midten af ​​haven. Derudover er grushaver meget efterspurgte, hvilket indebærer en grushøje fordelt jævnt på hele stedet.

Suppler haven i den japanske stil, kan bygges bro, malet i rød, sten lanterner med bred tag, forskellige størrelser kampesten, keramiske haven figurer, samt alle former for elementer lavet af bambus. Og hvis du "brændt" ideen om at skabe en japansk have, men de andre bygninger i området er langt fra dette område, kan de altid supplere bambus elementer, og derefter på den misforhold af billeder, det kommer bare ikke vil. Bambus kan laves hegn, skærme, der anvendes som et dekorativt materiale i pavilloner, og de kan dekorere døre i et hus eller garage.

Sådan laver du en japansk have (video):

Kære læsere, vil du enig til rytmen af ​​arbejdsdage, efter en anden hård dag, hvad enten det er en fornøjelse at besøge dit hjem haven i den japanske stil, hvor alle genstande og planter er valgt med stor omhu og kærlighed, som er henholdsvis at være yderst gunstig indvirkning på den psyko-emotionelle tilstand af en person! Selvfølgelig kræver den japanske have opmærksomhed, såvel som enhver anden have, men tro mig - det er det værd! Venner, abonner på opdateringerne af webstedet "Komfort i huset", fordi i fremtiden vil sådanne anmeldelser blive offentliggjort flere gange!

Papegøje var døve.

28 kommentarer

Tatiana, meget smuk! * godt *

Utroligt smuk, jeg vil gerne skabe et sådant landskabsdesign derhjemme! Alvorligt tænk på dette problem, tak!

Irina, hvis du beslutter dig, glem ikke at fortælle os om resultaterne, meget nysgerrige!

I lang tid drømmer jeg om at skabe sådan skønhed på mig selv på en sommerbolig ...

Sergei, jeg beundrer mig selv og beundrer sådanne landskabsløsninger! I almindelighed bliver drømme til virkelighed ... så måske snart vil du fortælle os om din vidunderlige have! * godt *

Jeg elsker kompositioner fra planter, vand og sten, og jeg beundrer altid japansk stil haver - alt er kompakt, tankevækkende og smukt. tweet

Larissa, japanske haver ser virkelig meget imponerende ud, du føler fornemmelsen af ​​hver detalje! * give_rose *

Så simpelt og smukt. Det vigtigste er intet overflødigt. Simpelthen fantastisk!

Arina, jeg er enig med dig, den japanske have ser meget harmonisk ud!

Min mand og jeg drømte også om at skabe et lille stykke af en have i japansk stil, men indtil hænderne ikke nås, og vi kan måske ikke skabe sådan skønhed os selv

Vilia, men jeg tror du vil lykkes, det vigtigste at gøre!

Dette er smukt. Jeg vil have denne stil i min have))) Jeg kunne især lide loungen i japansk stil! Klasse!

Irina, sikkert - lysthuset ser magisk ud!

hvad en skønhed, det er min drøm - lidt sådan på min dacha

Tatiana, en ægte Have af Eden - er det sandt?

Jeg elsker japanske haver meget. I nærheden af ​​os Botanisk Have, og i den er der en japansk have. Om foråret var der kirsebærblomster. Skønhed. Og på andre tidspunkter er der meget smukt.

Mens der ikke er nogen måde at realisere denne ide på, hang jeg et stort banner (på hele væggen) på balkonen med en japansk have. Alle kan lide det.

Arina, wow, jeg repræsenterer denne skønhed, så vi ville have åbnet en afdeling i japansk stil i vores botaniske have! Banner med den japanske have er en kreativ beslutning, jeg har aldrig set sådan overalt! * god * * give_rose *

Hvilke skønne japanske haver, der kigger på sådanne sjovt mesterværker, hviler.

Tatiana, jeg er helt enig med dig, det er svært at rive af sådan skønhed! * give_rose *

Meget smukke kompositioner i japanske haver og alt har noget mening, intet utilsigtet, alt tænkes igennem til mindste detalje

Lyudmila, helt enig med dig, jeg japanske have er tiltrukket af en generel tankevækkelse, så alt er perfekt matchet, at det er svært at forblive ligeglad med sådan skønhed! * give_rose *

Hvordan man kan lide det, fik noget for mig selv. Jeg elsker virkelig sten, og jeg arrangerer også alle slags kompositioner for mig selv, ikke så smuk som din, men stadig.

Alevtina, jeg er selv glad for stenene! Det er fantastisk, jeg tror alt, hvad der blev gjort med ens egen hånd, ser dobbelt smukke ud!

Interessant artikel og vidunderligt websted.

Ksenia Yurievna, tak, jeg vil være glad for at se dig på dit fest!

Jeg kunne godt lide haven i japansk stil!

Elena, jeg også, denne have stil er meget ligesom, alt er så gennemtænkt!

Tilføj en kommentar Annuller svar

  • Celebrity huse (45)
  • Hjem rådgivning (5)
  • Indretningsdesign (304)
    • Badeværelsesudstyr (17)
    • Stue (30)
    • Indretning (135)
      • Med egne hænder (82)
    • Børneværelse (23)
    • Korridor og entré (16)
    • Køkken (23)
    • Soveværelse (30)
  • Landskabspleje (21)
  • Usædvanlige bygninger (8)
  • Reparation (51)
    • Vægge (25)
    • Sex (13)
    • Lofter (13)
  • © 2013-20 ** Alle rettigheder forbeholdes. Kopiering af materiale fra webstedet Komfort i huset er forbudt.. Politik til beskyttelse af personlige oplysninger.

    Japanske haver

    Ud af mode, ude af tid

    Japanske haver er unikke eksempler, ikke kun af landskabskunst, men også japansk etik og æstetik. Deres koncept og symbolik er afsat til mange afhandlinger med ordination af strenge ritualer. Og alt dette for fuldkommenhedens skyld. Denne tilgang er ikke tilfældig, da beundrende natur er den japanske nationalitet.

    Udover indretninger indrettet i orientalsk stil fortsætter vores samtidige med at fascinere traditionelle japanske haver. Deres udtryksfuldhed og principperne i den så relevant, at de vises på små områder i forskellige dele af verden, selv i nabolaget af trendy bygninger af glas og beton, hvilket giver miljøet en tiltrængt positiv for den menneskelige følelsesmæssige energi.

    Japanske Have - et kompleks for opfattelsen af ​​et værk af landskabskunst, der ligesom alle andre aspekter af den usædvanlige kultur europæerne af den opgående sol, er det umuligt at forstå, ikke at have gået dybt ind i sin historie, traditioner og religiøse overbevisninger. Man bør også tage højde for det faktum, at japansken ikke behandler naturen som de gør europæere: de tror, ​​at det ikke kan forstås logisk, men kun intuitivt.

    Haverne er forskellige i design og formål. Ifølge reliefens karakter er de opdelt i kuperet og fladt, og afhængigt af det dominerende element af dekoration på haven af ​​moser, vand, sten, bregner. Haverne blev arrangeret i paladser, templer, private huse. Paladshaven besatte et stort område, som blev krydset af mange stier til vandreture. Der var dekorative elementer og små pavilloner, hvorfra smukke udsigter blev åbnet. I modsætning til slottet tjente haverne ved templerne til kontemplation og meditation. Hjem haver, som regel en lille størrelse (fra 3-4 m2 til flere tiere acres), i bulk repræsenteret miniature kopier af landskaber.

    Den første vejledning, som giver nøglen til at dechifrere de etiske og æstetiske kanoner af havekunsten, var "Den hemmelige bog af haver" (Sakutey-ki, XII århundrede). I det 15. århundrede blev det suppleret med "Landskabsplaner og landhuse", ledsaget af tegninger og kommentarer i prosa og vers.

    Kunsten af ​​Zen haver. Kunsten at japanske haver har længe været forbundet med både buddhismen og Shinto kult (fra Shinto - en gammel japansk religion), der tilbeder træer, klipper, vand, floder og søer, beboet af kami - usynlige naturens ånder. Den største indflydelse på havenes dannelse blev fremført af munke, der betød zenbuddisme. Haverne, der er gennemsyret af Zen-filosofien, er blevet en vidunderlig gennemførelse af et sådant kendetegn ved den japanske ambition for skønhedens ideal. For forståelsen af ​​verden, meningen med livet er meget vigtigt for Betragtningen af ​​naturen og af bestemte emner, æstetisk opfattelse og en dyb sensuel oplevelse, der blandt den tilsyneladende permanens af ting at fange deres umiddelbarhed. Trods det faktum, at skabelsen af ​​haver blev styret primært af æstetiske principper, bærede alle dens elementer, som er typiske for øst, deres symbolske belastning. Derfor er de visuelle billeder, der fremkommer for seeren, kun en del af de oplysninger, som hver havekomposition bærer i sig selv. For at repræsentere det billede, som mesteren (gartneren) havde i tankerne, må man kende tolkningen af ​​symboler.

    Mossens Have er et vidunderligt sted at slappe af. Overfladen af ​​grøn farve bidrager til fred og ro i sindet

    Den ældste type have er "Mossens Have" (Kokedera), eller en flad have, planlagt i XIV århundrede. I det var en sø og tårnhøje over dens glathed øer, symboliserer buddha paradis. Plæner bestående af moser af forskellige sorter og nuancer af grønt skabte illusionen af ​​fred, så nødvendigt for ensom meditation. I modsætning til Kokedar bestod Tenryuji Garden kun af sten og ruiner af buske, som blev opsamlet og arrangeret på en sådan måde, at man på et hvilket som helst tidspunkt af året kunne beundre deres blomstring. Mange haver i Japan er bygget på baggrund af historier fra gamle digte: "De syv forårsmaterialer", "De sju farver i efteråret" mv.

    De mest usædvanlige haver, som ikke har nogen analoger i havenes kunst fra andre lande, er tørre landskaber, der består af småsten, sand og sten. Det er i dem, at den mest fuldt repræsenterede doktrin om zen buddhisme. Stenhave er ikke et fragment af naturen, men dets symbol, et sted for fredelig kontemplation. Undervisningen i Zen i modsætning til de traditionelle skoler af buddhismen - en sti, der fører gennem meditation, kontemplation af de mindste detaljer i hverdagen til inspiration. For sin opfyldelse kan indgå i produktet (hvad enten det er et maleri eller liggende) ufærdige fragment eller et tomrum, så publikum overtog og supplerede med odds og sammensætning, greb sin symbolik og intuitivt konkluderede forfatterens hensigt.

    Have af sten. Den mest berømte "tør have" ligger i Kyoto bag hegnet klostre Reandzi, Daytokudzi, Nansendzi, Daysenin, Regenin. Haven er en del af templet, så du kun kan nærme det ved at gå gennem templet og overveje - bare at sidde på tempelens veranda. Typisk sådan have er en pude, der er omfattet af hvid grus "kæmmet" rake tynd rille, der kan være forbundet med krusninger (vand - vigtig have komponent, er det symboliseret på grus parallel bølgelinier eller koncentriske cirkler, såsom de er dannet på dens overflade af den steppe sten). Munkene glider jævnligt ud over overfladen med en rake, så ingen spor - selv fra vinden blæser - ikke krænker linjens rigtighed. I Reanji Have (16. århundrede) er der 15 sten af ​​forskellig form og højde placeret på grusstedet. De danner fem grupper, der hver er indrammet af grøn mos. Det vigtigste mysterium er, at fra hvilken del af verandaen der ser på haven, vil han altid se kun 14 sten. Opgaven for den besøgende - se den frosne billede, gøre dit sind for at skabe et reelt visuelt billede display og langsomt synker ind i stenen i vandet, og forsigtigt divergerende koncentriske cirkler, for at komme til at arbejde fantasi til at forstå gennem fordybelse og meditation sandheden, fordi verden er, som vi kender det. Konturerne af stenene, i uendelighed af foreninger, at de er født på forskellige årstider og i forskellige lysforhold i løbet af dagen, hver seer finder.

    Have til en te ceremoni. På kanten af ​​den japanske herregård i en lille have blev der bygget en tepavillon, der var specielt udstyret til privatliv og overvejelser. Udformningen af ​​haven var helt underordnet etiketten af ​​te ceremonien. I den ydre del var der en bænk med et baldakinrum til at vente på ceremonien. Den indre have blev omgivet af en tepavillon. Sammensætningen af ​​te haver er altid præsentere nogle uformelige sten langs stien af ​​multi-farvede småsten, bambusskud, sten lanterne, forår og med ham en bambus ske med langt skaft til at vaske før te ceremoni. Vegetation i haven er ikke diskret, fordi intet skal distrahere fra te ceremonien. Træarter udvælges således, at deres mørke løv fremkalder en følelse af harmoni, renhed, stilhed og naturlighed.

    Den japanske ser altid ud fra huset udenfor og ser en monokrom landskabs åbning ved de åbne ydervægge

    Symbolen i haven. Japanske haver - udførelsen af ​​den store i den lille. Deres tegnsystemer er analoge med ideogrammerne for hieroglyphic skrift, og betydningen af ​​elementerne og deres kombinationer er fastgjort i guiderne på havekunsten. Den symbolske landskabsordning er baseret på en kombination af bjergskilte og vand. Så for eksempel symboliserer en dam oceanen og en sten - et bjerg. Samtidig ligegyldigt virkelig det materiale, der anvendes: overfladen af ​​sand eller grus kan betyde vand, en gruppe af sten - et vandfald eller en bestemt måde at leve på - passage af tigeren med unger over en hærger torrent. Sammenligning af bjerge og vand rummer læren om modsatrettede principper i yin og yang vekslen og integration af dem - grundlaget for alle ting (lys maskulin udpeget bjerg eller sten, mørk kvinde - vand). Japanske have er ikke særlig vigtig type anlæg bruges, det vigtigste - indkapslet i sin symbolik billede, født form, lugt, farve, historiske begivenheder, der er forbundet med det traditioner. En af yndlingsplanterne - fyrretræ - et symbol på lang levetid, evighed og permanenthed, og af den kendte - sakura, der udviser fasthed og renhed, da dens blomster aldrig bløder på træet og flyver frisk. Bambus symboliserer adel, maskulinitet og stædighed, derfor er der i mange haver plantet bambuslund. Lotus betyder renhed, der ikke påvirkes af negative virkninger af den virkelige verden. Han er tæt forbundet med Buddha image, som ofte er afbildet sidder i en lotusblomst.

    Sammenslutning af hjem og natur. Inddragelse af naturen i boligen er en gammel japansk tradition. Haven er brudt for at beundre dem, sidder på gallerierne ved siden af ​​huset, som udfører en af ​​hovedopgaverne - giver en rumlig overgang fra det indre til miljøet. Enheden i naturen og huset, størrelsen af ​​værelserne, der varierer ved hjælp af glidende skillevægge, giver dig mulighed for at leve under forhold med naturligt lys og klima. Der er ingen antydning af kontrasterende bygninger og omgivelser - interiøret opløses i landskabet, deres struktur er skabt under hensyntagen til de ydre perspektiver, der er forbundet med landets karakteristiske træk. Huset og haven er tematisk og sammensætningsmæssigt forsøger altid at forbinde hinanden. De elementer, der bruges til at dekorere haveen, er visuelt og logisk forbundet med både huset og hinanden og omhyggeligt udvalgt i overensstemmelse med en række indtryk og tanker, der skal vække den meditative overvejelse i haven.

    Principper for at skabe en lille have. Til denne dag, hver japansk, have i hans gård stykke jord, vil bestemt passer ham en miniature have med en dam, som vil flyde flerfarvede karpe, især respekteret og symbolisere mod. Det begrænsede område førte til dyrkning af små kunstigt skabte haver, hvis layout og design repræsenterede mangfoldigheden af ​​arter og former for natur. For at oprette dem ved hjælp af lokale naturforhold og kunstige bulk-bakker, snoede stier, damme, vandløb med vandfald og stejle broer kastet over strømfald, havepavillon, naturskønne specielt plantet grupper af træer, græsplæner med dekorative pavilloner. Spillesteder og stier blev dekoreret ved at indføre små detaljer: sten, dværg træer, buske, mos, blomster.

    Blandt de mange japanske haver er den mest populære og udbredte tsuboniva - en lille have begrænset af et lille gårdsområde. De mindste haver ligger selv i smalle åbninger inde i bygninger, i mellemrum mellem interne og eksterne skillevægge (under forudsætning af tilstrækkelig belysning og ventilation). For at skabe tsubonive kræves kun et lille antal elementer: de vigtigste der tiltrækker opmærksomhed og underordnede. Strukturen af ​​sidstnævnte afhænger af forholdet mellem de vigtigste. De vigtigste er en sten lanterne og en stenskål til kildevand. Lanterne er et symbol på verdensordenen. Dens elementer danner en hierarkisk sekvens og bærer tegnene på ild koncentreret inde i volumenet, som symboliserer jorden, hviler på verdens farvande under himlens skygge. Inde i moderne lanterne er der normalt en flimrende elektrisk pære, der belyser stien i mørket og retter opmærksomheden på de enkelte elementer i landskabet. Der er mange varianter af lanterne, hver af dem har sin oprindelse og plads i haven. De stammer fra rituelle røgelse røgere, der ligger foran Buddhas hall.

    Et lakonisk sæt af få elementer i en lille have kræver en harmoni mellem lodret og vandret. Grundlæggende er den største sten arrangeret med en skål (rille) for vand, der strømmer ned en bambusrør. Nogle gange kommer vand ind i koppen gennem en vertikal kanal, der er direkte indrettet i stenen. Den rituelle skål til vask af hænderne på tsuku-bai er af japansk oprindelse. I oldtiden blev sten med naturlige nedtrykninger i midten brugt til husstandens behov og derefter til symbolsk oprensning foran indgangen til Shinto-helligdommen. Senere migrerede denne tradition til buddhistiske templer (proceduren for at hælde vand på hænder betyder færdiggørelse af sagen i buddhistiske praksis).

    Sten og vand betragtes som hovedelementerne i haven. Sten afhænger af form, tekstur, selv på klippen og positionen (lodret eller vandret) kan have karakteren yin eller yang, udtrykt mere eller mindre lyst. Medfølgende tsukubai sten, som regel, kun vandret. I lang tid blev mest forarbejdede sten brugt, og hvis de blev rørt ved en persons hånd, skulle de stadig ikke være forskellige fra de naturlige. Det er sjældent at finde glatte sten i haven. Præference gives til sten med skarpe spaltninger og en udpræget lagdelt struktur. Normalt anvendes granit, andesit, chlorit, basalt, som har en mættet grå eller rødlig farve.

    Det andet vigtige element i haven er vand. Det kan repræsenteres i form af en dam, en strøm, et vandfald. Vandstrømmen ledsages af en konstant murmur af flydende stråler, en hvisken af ​​strømme, der glider over overfladen af ​​stenene. Ifølge Shinto-traditionen beskytter det nuværende vand fra onde ånder, renser sjælen og kroppen. En person, der passerer vandstrømmen over broen eller glider langs strømmen, renses og bliver åndeligt i fred. Hvis vandet i området er lille, erstattes det af let grovkornet sand, grus og i moderne praksis - marmorflis, granitaffald, på overfladen, der rakes af bølger.

    Hemmelighederne i Garden Breakdown

    I XII århundrede, for haven mestre og stenens komponister, blev der udarbejdet en guide til Sakuteni-haven kunst, der er citeret i "Secret Book of Japanese Gardens." Her er nogle uddrag af den. "Når du bygger en have, husk altid landets berømte landskaber, deres generelle udseende og de vigtigste komponenter, så vil du i dine haver opnå naturens harmoni og dine planer.

    Bring i haven flere sten - både store og små. Ved at bevare deres naturlige position adskilles de "stående" sten fra "liggestolen". Vurdere, hvordan hver sten ser ud - ovenfra, underfra, bagfra og fra forsiden. Bestem derefter stedet i haven for de dominerende sten. Den "liggende" sten skal ikke stå, men den "stående" sten skal ligge. Ellers vil stenens ånder blive vred, og din familie vil lide. Sammensætningen ved foden af ​​bakken kræver et stort antal sten. De vil samtidig styrke det og give et indtryk af magten.

    I et fjernt hjørne af haven skal stenene være små, som om de ved et uheld forlades og glemt her. Sammensætningen af ​​sten bør ikke være påtrængende eller indviklet. Lad dem være som om de var tilfældige. Høje sten bør kun installeres i usædvanlige tilfælde, f.eks. Omkring et vandfald, på kanten af ​​en ø, foran en bakke. Sten må ikke være over en meter. Placer ikke sten tættere end en meter fra boligen, ellers vil ejeren være i stand til at bo der og haven vil forfalde. Før du graver en dam og placerer sten i det, skal du på forhånd tænke på, hvordan det passer ind i havens samlede sammensætning for at harmonisere med hvert hjørne af det. Her er formen af ​​dammen og valget af stedet for øen vigtig. Når man vælter øen, skal man gå ud fra havenes generelle udsigt, bestemme størrelsen af ​​øen og reservoiret. Som regel hældes en ø i dammen, og vand ifølge den kinesiske tradition skal strømme fra øst til vest. Munden af ​​strømmen sat kampesten, toppen af ​​som bør være 12-15 cm under niveauet af pavillonen for fiskeri: Det måles ved vandstanden ".

    Rytmerne, formerne, farvningen af ​​elementerne er symbolsk forbundet med det naturlige landskab, de formidler naturens mangfoldighed naturligt og naturligt. I haven råder det rolige grønne, grå og brune toner. Lysfarvekontraster udgør kun vekslende blomster og frugter, som markerer årstidsskiftet og giver en følelse af cyklisk og tidskrævende tid. Den yangs mands store natur svarer til de mere levende og varmere nuancer af planter med den dominerende lodrette. Disse er ahorn (japansk ahorn og vifteformede, yderst smuk form afvigende krone og blad lyse efterårsfarver farvning) høje bambus, nogle arter dannede akse fyrretræer. Yins kvindelige mindre natur er matchet af bregner, nymphaeas, tætte tilbageholdelser af understørrede bambusformer, krybende enebærformer. Yin planter har som regel kolde stiklinger og en dybere tone. Planter svarende til yin og yang blandes ikke og blandes ikke med havenes grundelementer, der repræsenterer den modsatte begyndelse. haven sammensætning understreger rytmen i vertikaler og bambus yaukuby, horisontaler mshanika og vandplanter. Til lodret og horisontalt tilføj diagonaler af voksende ahorn, fyrretræer, azaleaer.

    For opførelsen af ​​den japanske have som et værk af landskabskunst, især hvis vi taler om en stor have, skal vi finde et godt team, fra designere og konsulenter til leverandører og bygherrer. Administrere det skal en person med viden om østfilosofi, arkitektur, design, konstruktion, samt forskellige ingeniør systemer.

    I den japanske have udover at udvikle havenes grundlæggende koncept bliver der lagt stor vægt på strukturer og detaljer. Der er ingen tilfældige genstande, alt er tænkt ud til mindste detalje: for eksempel er det meget vigtigt, hvordan, hvor og hvilke sten vil ligge. Det er trods alt godt gennemtænkt, let at bygge. Derfor er design af et objekt så vigtigt.

    Under opførelsen af ​​japanske have foruden æstetiske problemer, vi står over for en række tekniske problemer, såsom hydro (styrkelse kyst, konstruktion af øen), en permanent ændring i vandniveauet (i foråret den stiger til 2 m), i forbindelse med hvilke det var nødvendigt at konstruere en pumpestation. For at beskytte vand i søen fra blomstrende og duckweed var det nødvendigt at sørge for dets biologiske rensning. Og for at beundre haven var det muligt og om aftenen installeret udendørs belysning af territoriet under hensyntagen til, at lamperne ikke kunne ses om natten eller dagen. Ud over de nævnte bør mange andre problemer løses. Men når hele arbejdet bag, og du se skønheden i det endelige resultat, hører du en bekræftelse af den japanske, der virkelig vendte den japanske have, du føler tilfredshed kunde, alle de problemer, der er forbundet med opførelsen, forsvinde i baggrunden. Gudskelov, at der i vores land er mennesker, der investerer penge, ikke kun i kommercielle projekter, men også i skønhed.

    Et af problemerne med at skabe en japansk have under vores forhold er planter. På de japanske øer er klimaet varmt og fugtigt, så det er nødvendigt at vælge alternativer til mange arter. Så for eksempel overføres det visuelle billede af Sakura ved hjælp af kirsebær, blomme, abrikoser. Japansk ahorn er erstattet af manchu, tatar eller riverine. Af nåletræer, sædvanligvis plantet fjeldtræ, cedar stlanik, granbalsam og forskellige junipers. Af de blomstrende buske - rhododendroner og azaleaer, skal de huse til vinteren. Mosser overføres fra steder med naturlig vækst eller erstattes af sedum og saxifrage.

    Landskabet i den traditionelle japanske have antager ikke en bred vifte af farver, der er mere karakteristiske for haverne i vest, hvor blomsterdekoration ofte er et uafhængigt eller primært kompositionselement. I den japanske tradition supplerer haven blomster hinanden og forstærker indtrykket. På baggrund af dette ligger det filosofiske princip, hvis betydning er, at naturen ikke skal "forbedres" eller "dekoreret", man kan kun understrege den skønhed og harmoni, der allerede er indlejret i den.

    Japansk have er ikke en frosset støbt natur. I starten planlægges det udseende på forskellige tidspunkter af året. Omhyggeligt udvalgte planter bringer til haven liv, en følelse af sin bæv og cyclicity, som følge af, at der er en følelse af uanstændighed, øjeblikkets elusiveness, tidens strømning. Her er vinterens mindre tristhed erstattet af en forårsstigning, hvorefter triumfen af ​​lyse, mættede farver og sommervarme kommer, fulgte uundgåeligt af tristhed i efteråret.

    Elementer af den japanske have i landet med egne hænder

    Sofistikationen af ​​japanske haver har en dyb filosofisk betydning, som hjælper med at forstå grundlaget for eksistensen. At dekorere en have i japansk stil er et vanskeligt job, som er under kraften hos en erfaren landskabsdesigner. Ikke desto mindre vil forståelsen af ​​Japans religiøse grundlag skabe en reel Japansk have i landet.

    Zen Buddhism og Shinto prædiker skønhed i alt. For japansk er der ingen "grim natur". Tilberede bjerge, vandfald, træer, de japanske er ikke bare overvejer - de forstår og supplerer billeder med dynamik. Dette skyldes lakonismen og symbolikken i japanske haver. Hvis haver europæisk stil (land, moderne, etc.), dufte, landskab, natur direkte påvirke sanserne, så den asiatiske landskab er endnu et mål - at hjælpe med at finde ro i sindet gennem løsrivelse fra travlhed.

    data-matchet-indhold-ui-type = "image_sidebyside" data-matchet-indhold-rækker-num = "4" data-matchet-indhold-søjler-num = "1" data-ad-format = "autorelaxed"> Main i haven af ​​den japanske type - underkastelse til en ide. Det kan være en have af klipper, årstider, mosset landskab, tør creek, landskab af reservoirer mv. Afhængigt af konceptet er hovedelementet bestemt. I moderne landskabsdesign er blandede haver af landskabstype populære. Hvordan sort og hvid og farvebilleder har deres fans og landskabJapansk have i landet kan være monokrom eller polychrom.

    Stilen i den japanske have blev født af landskabets naturlige landskab, floder og bizarre træer. Reproduktion af denne model i et begrænset område lærer kunstneren at identificere i sten, vand og planter et naturlandskab.

    Elementer af en japansk have i landet

    Hovedaktørerne i den magiske produktion kaldes Japansk have er sten, vand og træer:

    1. Stenene skaber havenes struktur. Det er nødvendigt at "se ansigtet" af en sten. Fra stenens indre dynamik afhænger mise en scene - jagt, hvile, afslapning mv. Princippet om at placere sten - fra venstre mod højre - så bøger bliver læst, et billede opfattes, overvejelse af haven finder sted.

    2. Vand symboliserer liv, energi. I den japanske have er et af de mest almindelige elementer et dekorativt vandfald. Energien i strømmen fylder rummet med dynamik, og den kunstige dam skaber et perspektiv. Reservoirets kyst er altid ujævnt - på den ene side kan den forsigtigt falde ned på den anden - en stejl klippeklippe.

    Det er ikke altid muligt at udstyre en rigtig dam. Provenuet er stiliseret japansk dam eller en tør strøm. I den japanske have symboliserer vand sand eller fint grus - alt strømmer som sand gennem fingrene. På en sandplatform er rake lavet af cirkler og slingrende linjer, der simulerer bølger.

    3. Træer - vegetation afhænger af haven. For stenens have er kendetegnet ved en grågrøn palette - undergravet nåletræer, blødt græs, bambus. Pine - en yndlings plante af japansk - er et symbol på lang levetid og mod. Bruges i haven af ​​"et træ", hvor det er givet et centralt sted. Vokset med bizart snoet grene symboliserer fyrretræer vanskeligheder. Når man ser på det, forstår man, at fra et lille frø i klippens kløft er et smukt stærkt træ vokset og trukket sine ubøjelige grene til solen.

    Formuleringsbetingelser

    Japansk have kunst har flere skoler, hvis regler er forskellige. Der er dog generelle krav - ved at observere dem kan man opnå den fuldstændige korrespondance af Zen-filosofien:

    1. Tilgængeligheden af ​​ledig plads. Ved første øjekast synes haven at være helt tom. Når man danner et landskab, bør man spille på kontrasterne af tomhed og beskæftigelse af territoriet.

    2. Orientering af haven med hensyn til overvejelserne. Alle tallene skal arrangeres, så de ikke er helt set, men som om "tanke".

    3. Asymmetri af sammensætningen. I haven skal der ikke være lige linjer og samme størrelse objekter. Havevejene i den japanske have er altid snoede, strømmen kan skjules mellem stenene, haveskulpturerne - at dukke op fra ingen steder.

    4. Brug af phantoms. I den japanske have lægges der særlig vægt på refleksionen i skyer, træer og skygger. Faktisk er hele konstruktionen installationen af ​​bevægelsen. Mens man overvejer en frossen sten, skabes der en følelse, at bjergene vokser, og de sandede floder flyder.

    Reglerne om at skabe en japansk have med egne hænder

    Legenden siger - en flod, der kom ud af bankerne, bragte en stor sten til templet, som ikke kunne flyttes. Munkene besluttede ikke at spilde deres energi for at tage sten ud af hegnet, men brød haven rundt om det. Dette er universets filosofi - at finde et rationelt korn i et tilfældigt fænomen.

    data-matchet-indhold-ui-type = "image_sidebyside" data-matchet-indhold-rækker-num = "4" data-matchet-indhold-søjler-num = "1" data-ad-format = "autorelaxed">

    Derfor, i Japansk have i landet der er altid centrale og hjælpeelementer. Som regel er den centrale gruppe altid tre sten, hvoraf den ene (den største) er placeret lodret, og de to andre - vandret. Den tredobbelte sten symboliserer triaden af ​​buddhistiske guder i Amitahabi. Den gamle japanske mente, at ånderne af de døde stammefolk bor i bjergene - deraf tilbedelsen af ​​sten efterligner bjerge af landet. Have sten vælges meget omhyggeligt. Unikke stenblokke i Japan giver selv deres egne navne. Hovedkriterierne er:

    • uslebne tekstur;
    • asymmetri;
    • klare (hakket) ansigter;
    • udtalt relief mønster.

    En sekundær gruppe af sten kan være Tsurukame-Ishigumi - en heron (eller en kran) og en skildpadde. Dette er en gruppe af to sten, hvoraf den ene står oprejst (heron), den anden - vandret (skildpadden). Sammensætningen symboliserer visdom og et langt liv, evighedens cyklus, når den gamle er erstattet af en ny.

    Have figurer af hegre og skildpadder vil være passende i sin oprindelige (zoologiske) form.

    En meditationsplatform, der symboliserer den store udstrækning af havet, atmosfæren eller Zen af ​​buddhistiske "intet" er lavet af specielt sand (sikisun). Blandingen af ​​blandingen indbefatter:

    Sådan sand er let tilgængelig for grafik - det skaber stabile mønstre, linjer og knolls.

    Populære planter til Japansk have i landet moser og laver, der symboliserer mors kærlighed og sikkerhed. Sten skal være "alderen" - for dette er mos eller noget jorddække plantet omkring dem.

    Der er få blomstrende planter i den japanske have, men nogle af dem er aktivt brugt:

    • azalea - et symbol på familiens velbefindende, troskab og lykke;
    • rose - kærlighed, trofasthed, ømhed, lidenskab;
    • dahliaer - adel, tilbageholdenhed, sympati
    • narcissus - sjov, selvbevidsthed, tro på det bedste;
    • iris - udholdenhed af en kriger, maskulinitet, styrke.

    Et særligt sted i den japanske undervisning er besat af lotus og krysantemum. Buddha statuen ses oftest på en lotus, som et symbol på renhed, højere viden, åndelig renhed. Chrysanthemum symboliserer lang levetid og held og lykke.

    Men husk - de blomster der vokser i din japanske have, direkte karakteriserer den individuelle holdning til ejerens liv.

    Hovedårsagen til den japanske have er grøn. På denne baggrund blomstrer blomstrer i kirsebærblomster, blomme, æbletræer. Om sommeren kommer blomstrende buske eller makulerede roser. Efterår blinker af japansk ahorn fortsætter evigheden af ​​evigheden.

    Forskellige landskaber er hjulpet af snoede haven stier - hver tur afslører noget nyt. Jo stejlere bøjningerne er, jo mere usikkert.

    data-matchet-indhold-ui-type = "image_sidebyside" data-matchet-indhold-rækker-num = "4" data-matchet-indhold-søjler-num = "1" data-ad-format = "autorelaxed"> Den endelige akkord skabe en have i japansk stil haven er at installere statuer - det kan være en miniature pagoder, statuer, der forestiller Buddha eller en klog drage.

    Tilstedeværelsen af ​​broer er meget karakteristisk. De kan være lavet af et grovhårt bord eller store flade sten. Og de kan være elegante skrøbelige strukturer, der flyder vægtløst over vandets overflade.

    For at forkæle overvejelser skal der nødvendigvis være et havepavillon, hvorfra man kan observere naturens skønhed og reflektere over den smukke. På dette sted er især vigtige elementer som lyde og lugte. Derfor kan du i nærheden af ​​pergola plante planter med brede blade, så lyden af ​​drypvand under regnen skaber den rette musikalske akkompagnement. Nå, hvis der er en strøm nær hytten - vil duften af ​​rent vand kombineret med stille murmur skabe den nødvendige atmosfære.

    Hovedtræk ved et sted at slappe af i Japansk have er dens indre opfattelse - landskabet i haven som det var "lækager" gennem bygningen.

    Du kan udstede Japansk have i landet helt i stil med Zen eller en separat del af det, og det er ikke nødvendigt at overholde alle reglerne. Det vigtigste er for dit afsondrede hjørne at svare på din sindstilstand.

    Del med os nye ideer, skriv poesi og glæd dig i hver dag!

    Udhus i haven

    Opret din egen konto!

    Er du allerede registreret? Nå, få travlt hurtigt!

    Copyright © Footer 2015-2017

    DachaDecor - dacha, have, have med egne hænder!

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    78 + = 80